Rehabilitacja niemowląt i dzieci

1. Metoda NDT Bobath

Podstawą koncepcji NDT Bobath jest analiza problemów dziecka, opracowanie planu usprawniania, zastosowania (dobrania) odpowiednich technik wspomagań, które umożliwiają dziecku wykonywanie ruchu. Ruch ma być funkcjonalny, czyli użyteczny. Program usprawniania jest ukierunkowany na cel i daje trwałe zmiany w funkcjonowaniu. Nie uczymy ruchów, ale czynimy je aby były możliwe (K.B Bobath). Celem jest pomóc dziecku we wszechstronnym rozwoju i uzyskanie jego samodzielności.

Główne zasady usprawniania wg NDT Bobath obejmują:

– wpływanie na rozkład napięcia mięśniowego;
– hamowanie nieprawidłowych odruchów;
– wykorzystywanie i utrwalanie prawidłowych wzorców podczas codziennych aktywności – zabawy, kąpieli, zabiegów pielęgnacyjnych;
– zastosowanie wspomagań mających na celu kontrolę postawy oraz kontrolę motoryczną.

Podczas sesji rehabilitacyjnej metodę NDT Bobath terapeuta ćwiczy całe ciało dziecka, umiejętnie kierując ruchami, zapewnia ich właściwy kierunek, ułatwia osiągnięcia stabilizacji kończyn w podporach, zachowanie pozycji. W ten sposób dostarcza dziecku odpowiednich bodźców sensorycznych.

Tempo i rytm ćwiczeń zawsze dobierane są indywidualnie dla każdego dziecka. W celu utrwalenia efektów terapii, niezbędna jest współpraca rodziców z terapeutą. Ćwiczenia wykonywane podczas rehabilitacji powinny być kontynuowane w domu.

NDT Bobath przeznaczony jest dla dzieci i niemowląt:

– z zaburzeniami ośrodkowego układu nerwowego;
– z zaburzeniami rozkładu napięcia mięśniowego;
– ze słabą kontrolą głowy i tułowia;
– z asymetrią ułożeniową;
– z dysfunkcjami strefy orofocjalnej – problemy ze ssaniem/połykaniem;
– z dysfunkcjami będącymi następstwem wcześniactwa;
– z trudnościami z osiągnięciem kolejnych kamieni milowych;
– z chorobami genetycznymi.

2. Instruktaż prawidłowej pielęgnacji niemowląt – handling

Podczas wizyty fizjoterapeuta dziecięcy uczy rodziców jak prawidłowo wykonywać poszczególne czynności pielęgnacyjne. Prawidłowa pielęgnacja sprzyja stymulowaniu rozwoju dziecka. Czynności, które wielokrotnie wykonują rodzice w ciągu dnia opiekując się maluszkiem (noszenie, karmienie, przewijanie, ubieranie) w naturalny sposób dostarczają dziecku stymulacji, która kształtuje jego umiejętności sensomotoryczne.

Rodzice uczą się m.in.:

– W jaki sposób podnosić niemowlę, jaki sposób noszenia dziecka zastosować, by był on prawidłowy i bezpieczny.
– W jaki sposób pielęgnować małe dziecko, aby nie zaburzać jego naturalnego rozwoju psychoruchowego (sposoby przetaczania dziecka na boki, brzuch, zmiana pieluchy).
– Jak prawidłowo ubierać i rozbierać z ubranka.
– Jaką zabawę wybrać dla kilkumiesięcznego niemowlęcia, by była rozwijająca poznawczo i motorycznie.
– Jak karmić niemowlę.

Skip to content