Zasady BHP określają postępowanie pracownika w trakcie wykonywania obowiązków. Mówią również, w jaki sposób należy urządzić miejsce pracy. Dzięki temu można wyeliminować ryzyko wystąpienia wypadków i chorób zawodowych.
Zasady BHP w pracy
Podstawowe reguły BHP zostały określone w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Za podstawę prawną można uznać także inne, bardziej precyzyjne ustawy i rozporządzenia, takie jak np.:
- ustawa o Państwowej Inspekcji Pracy,
- ustawa o ochronie przeciwpożarowej,
- ustawa o bezpieczeństwie żywności i żywienia,
- rozporządzenie w sprawie wykazu takich prac jak: prace niebezpieczne, uciążliwe lub szkodliwe dla zdrowia kobiet w ciąży i kobiet karmiących dziecko piersią.
1. Bezpieczeństwo i higiena pracy w zakładzie
Zgodnie z art. 211 kodeksu pracy pracownik jest zobowiązany do zapoznania się z zasadami BHP. Reguły są zawarte w instrukcji, która powinna być umieszczona w łatwo dostępnym miejscu.
2. Stanowisko pracy
Pracodawca powinien zapewnić nam czyste i bezpieczne (niezagrażające życiu i zdrowiu) pomieszczenia, a także stanowisko pracy dostosowane do naszych potrzeb psychofizycznych.
3. Zagrożenia
Zatrudniający ma obowiązek poinformować pracownika o niebezpieczeństwach związanych z pracą na konkretnym stanowisku. Powinien także przedstawić procedurę radzenia sobie w sytuacji zagrożenia.
4. Odzież ochronna
Pracę na niektórych stanowiskach wykonujemy w odzieży ochronnej, którą musi zapewnić pracodawca. Chodzi m.in. o: kask, fartuch, rękawice, okulary czy odpowiednie obuwie.
5. Stosowanie się do poleceń przełożonych
Jako pracownicy musimy realizować swoje zadania w sposób, który nie zagraża nam i innym ludziom. Ważne jest także wykonywanie poleceń przełożonych, którzy wymagają przestrzegania procedur.
6. Uczestniczenie w szkoleniach BHP
Pracownicy mają obowiązek uczestniczyć w szkoleniach z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Takie wydarzenia to okazja do zapoznania się z przepisami, które w sytuacji zagrożenia mogą uratować nam życie.
7. Badania lekarskie
W trakcie badań pracowniczych lekarz medycyny pracy określa, czy stan zdrowia pozwala nam na wykonywanie obowiązków na określonym stanowisku. Stosowanie się do jego zaleceń chroni nas oraz innych ludzi.
8. Porządek w miejscu pracy
Rozlane śliskie substancje, przedmioty, o które łatwo się potknąć – obecność takich elementów w miejscu pracy zwiększa ryzyko wypadku.
9. Znaki w miejscu pracy
Pracodawca ma obowiązek umieszczać w zakładzie znaki zakazu, nakazu, informacyjne i ostrzegawcze. Pracownicy powinni się do nich stosować.
10. Droga do pracy i z pracy
Zasady BHP obowiązują nie tylko w miejscu pracy, ale także wtedy, gdy udajemy się do zakładu lub z niego wracamy. Chodzi np. o reguły ruchu drogowego. Ich przestrzeganie zmniejsza ryzyko wystąpienia wypadku zagrażającego zdrowiu, a nawet życiu.